wtorek, 27 marca 2012

Dziki czosnek

   Zanim całkowicie pochłoną mnie ogrodowo - domowe obowiązki, chciałam napisać krótką notkę o czosnku niedźwiedzim.
   Ubiegłej jesieni 6 cebulek tego gatunku posadziłam w ogrodzie pod jabłonią, gdyż miejsce wilgotne i zacienione najbardziej im odpowiada. Owe cebulki kupiłam w sklepie ogrodniczym, ale równie dobrze można pozyskiwać je z natury,  bo póki co dziki czosnek nie jest objęty ochroną gatunkową. Oby tylko z trującą konwalią go nie pomylić.
   W czasach kiedy nowalijki sklepowe mogą przynieść człowiekowi więcej szkody niż pożytku, warto, myślę, zainteresować się tą roślinką i posadzić ją choćby w doniczce. Jako bylina wymarzać nie powinna, nie jest też trudna w uprawie, wystarczy tylko pamiętać o lekkim zacienieniu i podlewaniu. Może swoim zapachem przynajmniej komary odstraszy?
   Listki (zbieramy tylko młode) na pewno wzbogacą smak zupy, sosu czy sałatki, a przy tym świetnie nadają się do oczyszczania organizmu, zwłaszcza krwi, jelit, żołądka i płuc. Poza tym czosnek niedźwiedzi zawiera dużo witaminy C, przywraca równowagę organizmowi, działa moczopędnie, a nade wszystko człowiek po jego spożyciu podobno nie wydziela specyficznego zapachu, czyli nie cuchnie.
   Tyle teorii. Z posadzonych przeze mnie 6 cebulek wzeszły 3, mam zatem nadzieję, że w przyszłości zdobędę jakieś doświadczenie w tej materii, a wówczas nie omieszkam się nim podzielić. A może jeszcze czosnek wężowy uda mi się kupić?

12 komentarzy:

  1. muszę sobie zapisać na koniec sierpnia by iść kupić do zasadzenia - przekonałaś mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się. Warzyw i ziół w ogrodzie nigdy za wiele.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czosnek warto też wsadzić przy różach. Odstrasza szkodniki :)
    Pozdrawiam i dziękuję za wizytę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pewnie, że warto. Kamo, masz rację.

    OdpowiedzUsuń
  5. dziękuję za odwiedziny dałam blog do obserwacji miłego dnia,zapraszam zawsze do siebie

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję. Bywam u Ciebie, choć najczęściej milcząco. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajnych i przydatnych rzeczy można się u Ciebie dowiedzieć, o pokrzywie i pomidorach muszę przekazać tacie, bo z ich uprawą ostatnio miewał kłopoty.

    OdpowiedzUsuń
  8. fajny blog ciekawy można tu się dużo dowiedzieć pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. ja wybiorę się do lasu aby poszukać tych pachnących listków....ponoć rośnie w mojej okolicy, zobaczymy
    a za dzielenie sie tymi wspaniałymi i sprawdzionymi przepisami - dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Smacznego jajeczka Wielkanocnego,
    dużego zająca czekoladowego,
    zdrowia niezawodnego, wielu radości,
    przez całe Święta samej wesołości.

    Zdrowych, spokojnych i radosnych Świąt Wielkanocnych,
    pełnych rodzinnego ciepła, wiosennego nastroju...
    życzę tego dla całej rodzinki

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam Cię serdecznie ...
    Niosę dla Ciebie koszyczek ..
    Pełen uśmiechu i radości ..
    Żeby miło upływał cały dzionek ..
    I służył Ci dobry humorek ..
    Pięknego dzionka ..
    I w serduszku dużo słonka ...
    życzy ...
    *** AGATA ***

    OdpowiedzUsuń